K vitamin - Allt du behöver veta

K vitamin - Allt du behöver veta

K-vitamin har fått sitt namn från koagulering, vilket innebär att blodet stelnar.

K-vitamin har fått sitt namn från koagulering, vilket innebär att blodet stelnar. K-vitamin finns i 3 former: K1, K2 och K 3. K1-vitamin fyllokinon, finns i gröna växter och vitamin K2 menakinon, produceras av tarmbakterier. K3 vitamin menakinon, är en syntetisk, vattenlöslig variant. K-vitamin är en fettlöslig vitamin, som upptas i tunntarmen och lagras i små depåer i levern.

Vad är K vitamin bra för?

K-vitamin spelar en central roll i processen som får blodet att koagulera. Utöver det är K-vitamin viktigt för bildandet av flera olika proteiner i kroppen, t.ex. osteocalcin som har betydelse för benvävnaden.

Egenskaper:

  • Bidrar till normal koagulering
  • Bidrar till benvävnaden

Symptom på K-vitaminbrist

Brist på K-vitamin är i praktiken mycket ovanligt och ses typiskt endast vid tillstånd som ensidig kost, nedsatt förmåga att uppta fett, leversjukdom eller långvarig diarré. Bristsymptom på K-vitamin är förlängd blödningstid, då blodets förmåga att koagulera försämras. Även risk för benskörhet, hjärt-kärlsjukdomar och åderförkalkning kan vara bristsymtom.

K-vitaminbrist kan också förekomma efter längre tids användning av en rad läkemedel:

  • Blodförtunnande preparat
  • Syranutraliserande preparat
  • Acetylsalicylsyra (t.ex. Treo)
  • Paraffinolja mot förstoppning
  • Viktminskningspreparat

Om du misstänker K-vitaminbrist bör du kontakta läkare, ett blodprov visar om så är fallet.

Rekommenderad daglig dos av K-vitamin

Eftersom kroppens tarmbakterier bildar K-vitamin och vi får K-vitamin genom kosten, är det oftast inte nödvändigt att ta K-vitamintillskott.

Se nedan rekommenderat dagligt intag av vitamin K:

RDI:
Vuxna: 75 mcg. 470 mcg. 
Barn: 30 mcg. 

Överdosering och biverkningar av K-vitamin

Vid mycket stora doser av K-vitamin kan det i vissa fall ses en förändring i blodbilden.
Biverkningar är mycket sällsynta och har därför inte observerats särskilt. 

Naturligt intag av K-vitamin genom mat

K-vitamin finns i många livsmedel. Gröna grönsaker, speciellt bladgrönsaker innehåller som regel alltid mest K-vitamin. Om du äter grönsaker varje dag, kan du nästan med säkerhet veta att du inte behöver extra tillskott. Lever, njure och annan inälvsmat innehåller också K-vitamin. Till skillnad från många andra vitaminer, tar inte K-vitamin skada av värmebehandling eller frysning. 

K-vitamin per 100 g

  • Persilja: 790 mg
  • Spenat: 560 mg
  • Sojaolja: 540 mg
  • Spenat (konserverad): 360 mg
  • Purjolök: 310 mg
  • Koriander: 310 mg
  • Grönkål frusen: 250 mg
  • Rosenkål frusen: 250 mg
  • Spetskål: 170 mg
  • Isbergssallad: 112 mg

K-vitamin och medicin

Eftersom K-vitamin verkar koagulerande bör det inte intas extra med blodförtunnande läkemedel. Det finns vitamintabletter som inte innehåller K-vitamin.

Behandling med paraffinolja eller liknande, minskar upptagningen av fettlösliga vitaminer, t.ex. K-vitamin.

Är du nyfiken på att läsa mer om andra viktiga vitaminer för kroppen? Våra artiklar finns här:

- A-vitamin

- B-vitamin

- C-vitamin

- D-vitamin

- E-vitamin

Gratis frakt över 599 kr

Med PostNord

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden