Vitamin E - En stark antioxidant för kropp och hud

Vitamin E - En stark antioxidant för kropp och hud

Vitamin E - En stark antioxidant för kropp och hud

E-vitamin var det första vitaminet som upptäcktes utan att det fanns bristsymtom hos människor. E-vitamin är en stark antioxidant som skyddar mot fria radikaler. Dessutom skyddar det kroppens celler mot nedbrytning av skadliga ämnen. Vitamin E är fettlösligt.

Vad är E-vitamin bra för?

E-vitamin finns i cellmembranen. Det är "väggen" som omger alla kroppens celler. Denna "vägg" består bland annat av fleromättade fettsyror. E-vitamintes funktion är att skydda membranets fleromättade fettsyror från härskning. E vitamin är därför en mycket stark antioxidant, som dessutom arbetar nära en annan antioxidant, nämligen C-vitamin. En mycket viktig uppgift för E-vitamin är att skydda de röda blodkropparna mot oxidation och därigenom förstörelse.

E-vitamin är inte bara ett vitamin, utan 8 ämnen som tillsammans bildar E-vitamin. Vitaminet ökar koncentrationen av det goda kolesterolet HDL. HDL tar bort kolesterol från blodkärlen och transporterar det tillbaka till levern. På så sätt bidrar HDL-kolesterol till att sänka blodkolesterolnivåerna.

E-vitamin är fettlösligt. Om du tar tillskott, ta det tillsammans med feta måltider för att försäkra dig om att vitaminet absorberas på rätt sätt. Det finns både feta och vattenlösliga vitaminer. Vattenlösliga vitaminer utsöndras i urinen, fettlösliga lagras i kroppens fettvävnad. Det betyder också att du kan överdosera E-vitamin. Därför bör du alltid följa den rekommenderade dagliga dosen för att undvika biverkningar.

E vitamin har följande effekt på kroppen:

  • Bidrar till upprätthållandet av vita blodkroppar
  • Bidrar till normal funktion hos immunsystemet
  • Bidrar till normalt kretslopp
  • Bidrar till skyddet av de röda blodkropparna
  • Ökar koncentrationen av HDL i blodet

Symptom på vitamin E-brist

För friska människor är vitamin E-brist ovanlig eftersom de normalt får den önskade mängden vitamin genom kosten. E-vitaminbrist ses huvudsakligen hos personer som har minskat fettintag. Bukspottkörtel- eller leversjukdomar kan leda till minskad förmåga att bryta ner fettet som finns i kosten och därmed också vitamin E.

Även om det är mycket sällsynt med E-vitaminbrist, är det fortfarande några symptom som påvisar brist:

  • Nedsatt funktion hos nervsystemet
  • Hudskador
  • Anemi
  • För tidigt åldrande
  • Muskelskador
  • Försvagat immunförsvar
  • Dålig matsmältning

Biverkningar

Eftersom vitamin E är ett fettlösligt vitamin kan du få för höga doser. Överskott av vitaminet kan inte utsöndras via urinen, utan ackumuleras i kroppsvävnaden. Även om E-vitamin är ett fettlösligt vitamin, är överdosering mycket ovanligt. Därför registreras inte många biverkningar för

överdosering. Hos personer med känslig mage kan överdosering orsaka illamående och diarré. Därför rekommenderas att man börjar med små doser av E-vitamin och gradvis ökar dosen. Huvudvärk kan också framstå som ett symtom.

Stora mängder vitamin E (10 gram per dag) kan i vissa fall leda till perioder av fertilitetsminskning hos både män och kvinnor.

Rekommenderat dagligt intag av E-vitamin

Behovet av E-vitamin är beroende av mängden fleromättade fettsyror och andra livsmedel som innehåller E-vitamin.

RDI: Övre gräns: Läkemedelsgräns: Genomsnitt intag 18-75 år.
Vuxna: 12 mg 300 mg 200 mg 7,1 mg
Barn: 5 mg
Vitaminet bör tas med livsmedel som innehåller fett så att det absorberas optimalt.
Rekommendationerna för E-vitamin anges ibland i alfa-tokoferol-ekvivalenter, även kallade TE.

Är du osäker på om du har E-vitaminbrist, kontakta läkare. Ett blodprov påvisar E-vitaminbrist.

Naturligt intag av E-vitamin genom maten

Generellt är animalisk föda fattig på vitamin E. Lever, ål, skaldjur och torskleverolja är ett undantag. Frysning av livsmedel som innehåller E-vitamin försvagar effekten av vitaminet, men matlagning med värme skadar inte. Grova grönsaker, spannmål och liknande innehåller mest E-vitamin.

Livsmedel som innehåller E-vitamin:

  • Broccoli
  • Brysselkål
  • Havregrynsgröt
  • Soja, solros och vetegroddarolja
  • Mandlar
  • Nötter
  • Vetekli
  • Vetekärnor
  • Grönkål

E vitamin och medicin

Huden är kroppens största organ, så det är viktigt att vi tar hand om den. Huden behöver vitaminer, mineraler och fettsyror för att vara frisk och fungera optimalt. E-vitamin ökar antioxidantskyddet i huden och skyddar mot yttre påverkan. Med antioxidanteffekten minskar du också tecken på för tidigt åldrande orsakad av exempelvis föroreningar, cigarettrökning och liknande.

Veteaxolja är rik på vitamin E och är en bra och närande olja för huden. Det finns många olika krämer som helt eller delvis innehåller E-vitamin. Vitamin E har en helande effekt på huden och hjälper bl.a. till att göra ärr mindre synliga. Natur Drogeriets E-vitaminsalva är perfekt för användning om du har sår, skråmor eller ärr som du vill reducera. Det kan också vara tillrådligt att använda en ren olja som består av E-vitamin, direkt på huden. Dessa oljor är rika på essentiella fettsyror som behövs för att huden ska fungera optimalt.

Är du nyfiken och vill läsa mer om andra viktiga vitaminer kroppen? Se våra artiklar här:

- A-vitamin
- B-vitamin 
- C-vitamin 
- D-vitamin 
- K-vitamin

Gratis frakt över 599 kr

Med PostNord

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden