Fett- och vattenlösliga vitaminer - vad är skillnaden?

Fett- och vattenlösliga vitaminer - vad är skillnaden?

Fett- och vattenlösliga vitaminer - vad är skillnaden?

Fett- och vattenlösliga vitaminer

Vitaminer är de organiska ämnen som gör att kroppsfunktionerna fungerar normalt. Majoriteten vitaminer kan inte kroppen bilda själv. De vitaminer kroppen själv bildar, är inte i tillräcklig mängd. Därför är det viktigt att vi får vitaminer antingen genom kosten eller som tillskott. Det är viktigt för tillväxt, utveckling, reproduktion och flera andra funktioner att vi får rätt mängd vitaminer. Vitaminerna är uppdelade i 2 grupper; vatten- och fettlösliga vitaminer.

Fettlösliga vitaminer

De fettlösliga vitaminerna tas upp av kroppen med hjälp av gallsyror, vilka är nödvändiga för att ta upp fett. Fettlösliga vitaminer lagras i kroppen, så vi kan också få för mycket. En överdos av fettlösliga vitaminer kan få negativa biverkningar.

De fettlösliga vitaminerna lagras i depåer runt kroppen, inklusive levern. Det finns inget behov av ett dagligt tillskott av fettlösliga vitaminer, eftersom depåerna är så stora att du kommer att ha tillräckligt med vitaminer i ett par månader.

Utsöndring av fettlösliga vitaminer sker oftast genom avföringen och i mindre utsträckning, genom urinen. Bristsymptom uppstår mycket långsamt.

Fettlösliga vitaminer:

  • K-vitamin
  • E-vitamin
  • D-vitamin
  • A-vitamin

Vad är de fettlösliga vitaminerna bra för?

A-vitamin:

  • Bidrar till normala slemhinnor
  • Bidrar till en normal syn
  • Bidra till en sund hud
  • Bidrar till normal järnomsättning
  • Bidrar till immunsystemets normala funktion
  • Bidrar till fortplantningen

D-vitamin:

  • Ökar kalciumupptaget i tarmen
  • Bidrar till att normalt skelett
  • Bidrar till immunsystemets normala funktion
  • Bibehåller normala och friska tänder
  • Bidrar till normal muskelfunktion

E-vitamin:

  • Bidrar till underhåll av vita blodkroppar
  • Bidrar till immunsystemets normala funktion
  • Bidrar till normalt kretslopp
  • Bidrar till skyddet av röda blodkroppar
  • Ökar koncentrationen av HDL i blodet

K-vitamin:

  • Bidrar till blodets normala koagulation
  • Bidrar till skelettet

Naturligt intag av fettlösliga vitaminer

Du kan äta dig till den önskade mängden fettlösliga vitaminer, men ibland kan det vara svårt. Mycket av maten vi konsumerar är förbehandlad, strålad, överkokt, etc. Det betyder att många av de fördelaktiga vitaminerna inte längre finns kvar. Även genom naturligt intag av fettlösliga vitaminer är det viktigt att komma ihåg att konsumera mat med låg fetthalt. På så sätt absorberas vitaminerna från grönsaker bättre av kroppen och kan lagras i depåerna.

Fettösliga vitaminer får du mest i följande livsmedel:

  • inälvsmat (lever, njurar och liknande)
  • morötter
  • ägg
  • spenat
  • broccoli
  • nötter
  • soja, solros och vetegroddolja
  • fet fisk
  • persilja
  • brysselkål

Vattenlösliga vitaminer

De vattenlösliga vitaminerna tas lätt upp i kroppen, men lagras inte i tillräckliga mängder för senare användning. Vattenlösliga vitaminer utsöndras genom urinen och därför kan vi inte få för mycket av dem.

De vattenlösliga vitaminerna finns i små depåer i kroppen och bör därför tillföras ofta, helst dagligen. Eftersom depåerna är så små utvecklas bristsymptom relativt snabbt jämfört med fettlösliga vitaminer.

Vattenlösliga vitaminer:

• B-vitamin

- Thiamin

- Riboflavin

- Niacin

- Pyridoxin

- Pantoensyra

- Biotin

- Folinsyra

- Kobalamin

• C-vitamin

Vad är de vattenlösliga vitaminerna bra för?

  • Bidrar till tarmfunktionen
  • Bidrar till normalt fungerande nervsystem
  • Bidrar till produktion av röda blodkroppar
  • Bidrar till normal mental funktion och prestanda
  • Bidrar till normal syn
  • Bidrar till normal funktion hos slemhinnorna
  • Bidrar till normal funktion hos hud, hår och naglar
  • Bidrar till produktion av hormonerna adrenalin och insulin

C-vitamin:

  • Stöder normal mental funktion
  • Medverkar till att omvandla energi
  • Bidrar till ett normalt fungerande nervsystem
  • Bidrar till immunsystemets funktion
  • Bidrar till att minska trötthet och utmattning
  • Stödjer bildandet av kollagen och elastiska fibrer i huden
  • Stöder bildandet av kollagen för brosk och blodkärl
  • Ökar järnupptaget
  • Stöder funktionen hos skelett, tandkött, hud och tänder

Naturligt intag av vattenlösliga vitaminer

Som tidigare nämnts är vitamin B och C vattenlösliga, så vi behöver mer av dessa vitaminer än vi behöver av fettlösliga. Men om du äter hälsosamt och varierat och får tillräckligt med vitaminer via kosten, krävs inget extra tillskott. Du bör vara medveten om att vattenlösliga vitaminer lätt förstörs genom att maten bearbetas. Det handlar därför om att behandla maten så försiktigt som möjligt för att bevara den högsta möjliga halten. Kokning, stekning och direkt solljus påverkar vitaminerna negativt.

Vattenlösliga vitaminer får du flest av i följande livsmedel:

• nypon

• paprika

• grönkål

• broccoli

• apelsin

• höns

• fisk

• ägg

• mjölk

• inälvsmat

• baljväxter

Överdosering av fett- och vattenlösliga vitaminer

Det är särskilt de fettlösliga vitaminerna, du kan få en överdos av. Vitamin A och D kan i mycket stora doser leda till ökad risk för kalciumförlust i blodkärl och inre organ. A-vitamin kan också ge leverskador och är du gravid, kan det leda till fosterskador. E-vitamin kan i stora doser ge en ökad risk för hjärnblödning. En överdos av vitamin C kan ge en ökad risk för blödning eftersom den påverkar vitamin K, vars funktion är att koagulera blodet. C-vitamin i stora mängder kan också ge diarré och illamående och på längre sikt kan det leda till njursten.

När ska man ta en vitamintablett med vatten- och fettlösliga vitaminer:

Det är viktigt att ta din vitamintablett med fettlösliga vitaminer i samband med måltid. Måltiden måste innehålla det mesta av fettet, så det blir vanligtvis middag. De fettlösliga vitaminerna utnyttjas bättre om de konsumeras med fett eller fettsyror. Det behöver inte vara mycket, men 1-2

teskedar olja eller en enda skiva ost är tillräckligt för att öka upptaget av de fettlösliga vitaminerna. 10-20 gram fett per dag är tillräckligt.

Du kan få rätt mängd fett i samband med en måltid genom följande livsmedel:

  • Fullkornsbröd
  • Ost
  • Fet fisk
  • Olja

En vattenlöslig vitamin kan tas när som helst på dagen, men gärna i samband med måltid. Om du tar dina vattenlösliga vitaminer på tom mage, försvinner de snabbt från kroppen via urinen. Som regel bör du inte ta dina vitaminer tillsammans med frukost eftersom frukosten ofta är mycket liten jämfört med andra måltider under dagen. Det bästa är att konsumera dina vitaminer i små mängder under hela dagen, så att kroppen kan dra störst nytta av dem. Men det är inte så praktiskt, så du kan ta dina vatten- och fettlösliga vitaminer tillsammans.

Gratis frakt över 599 kr

Med PostNord

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden