Så låter du bli godispåsen när sockersuget är som värst

Så låter du bli godispåsen när sockersuget är som värst

Så låter du bli godispåsen när sockersuget är som värst

Klockan är 15 och du måste bara ha en bit choklad, godis eller en cola som du har lovat dig själv att låta bli. För gud vet, vilken gång i ordningen!

Energin är i bott, humöret likaså och du kommer inte vidare till nästa uppgift utan en sockerfix. Din kropp skriker efter snabb energi och din hjärna vet att den kommer från socker, salt eller fett.

Du kämpar en kamp mot ditt blodsocker! En kamp du inte kan vinna! FÖRRÄN NU!

Vi känner alla till det berömda "kl. 15”-fenomenet som vissa dagar kommer flera gånger. Det är ofta de dagarna som är mest intensiva. Det är förfärligt att känna sig helt utan kontroll och när man trillar dit känns det som att kissa i byxorna för att hålla sig varm. En kortsiktig och vansinnig lösning.

Många tror helt felaktigt att det är naturligt att energin går upp och ner under en dag och att det är bara att anpassa sig. Det är det inte och den goda nyheten är att du kan äta dig ur detta fenomen. Och få kontroll över ditt "begär" efter socker, fett och salt. Och din vikt!

Den kost vi äter idag överbelastar blodsockret av en kaliber som vi aldrig tidigare sett. Det är en kost rik på raffinerade kolhydrater, kakor, socker, läsk, alkohol, frukostprodukter, färdigmat, pasta, bröd och vi äter mycket!

När ditt blodsocker är välreglerat, känner du dig mätt, nöjd och energifylld. När det blir för lågt blir du hungrig, trött och håglös. Vissa blir till och med irriterade och mår dåligt. När blodsockernivån är för hög, känner du dig "hög" på energi för en kort stund, okoncentrerad och risken för diabetes ökar.

  • Stor konsumtion / längtan efter socker, sötsaker och söta drycker
  • Mår bättre av att äta lite
  • Mår dåligt "blir sockerdarrig" om du inte får mat i tid
  • Illamående / aptitlös - speciellt på morgonen
  • Stark törst
  • Hungrig strax efter måltid
  • Behov av salt, fett, alkohol
  • Matt eller trött
  • Darrig / orolig
  • Energinivån och humöret går upp och ner under dagen

Tekniskt sett är blodsockret ett uttryck för koncentrationen av glukos i blodet. Glukos är ett socker, men det bör inte förväxlas med det socker man äter i ren form. Blodglukos är kroppens konstanta tillförsel av lätt överförd energi till hjärna och muskler.

Man kan lätt få blodsockerproblem utan att ha diabetes

Kroppen har en genomsnittlig blodglukosnivå på 5,5 mmol. Vårt fasteblodsocker, till exempel på morgonen är vanligtvis 3,5-4,5 och det stiger när vi äter frukost. Äter du en god, hälsosam och nyttig frukost med t.ex. ägg, fil eller yoghurt med müsli, frön och nötter, havregryn och några färska bär och ett glas vatten, stiger blodsockret stadigt och långsamt med 50% och håller en jämn kurva med en långsam och stabil frisättning av insulin. Det ger en bra, stabil energi och mättnad under lång tid.

Äter du däremot 2 skivor vitt bröd med marmelad, ett par koppar kaffe och kanske en morgoncigarett, stiger blodsockret snabbt och det kommer att stressa kroppen och bukspottkörteln att frigöra en stor mängd insulin. Du kommer att känna en snabb "upptur" men sedan kommer en ”nertur” med trötthet, koncentrationsproblem och sug efter mera sötsaker redan efter ganska kort tid.

Ät dig till ett stabilt blodsocker

  • Ät minst 3 kompletta måltider varje dag
  • Några mår bättre av att äta oftare men mindre måltider, t.ex. 5-7 gånger dagligen
  • Motionera minst ½ timme varje dag
  • Ät grovt och fiberrikt
  • Undvik alla former av socker och konstgjorda sötningsmedel - ta ev. lite honung, bär och frukt att söta med
  • Undvik alla typer av raffinerade spannmålsprodukter och gryn
  • Ät bär, äpplen, apelsiner, grapefrukt, kiwi och melon framför torkad frukt (aprikoser, dadlar, fikon och liknande)
  • Ät protein av god kvalitet - kyckling, fisk, kalkon, nötkött och fläsk, lamm, vilt, bönor, kikärter, quinoa, linser, nötter och mandel
  • Använd det goda fettet i din dagliga kost, bland annat omega 3-fetter, fisk, avokado, nötter, mandel och linfrön
Gratis frakt över 599 kr
Med PostNord
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden