Chiafrö - Ge din vardag en supernyttig boost med dessa fantastiska frön

Chiafrön har blivit en av våra mest populära superfoods. De är lätta att smälta, kan användas i nästan alla typer av recept och är sprängfyllda med nyttigheter för kropp och hälsa.

Chiafrö kommer ursprungligen från Mexiko, där de har varit särskilt uppskattade för sina medicinska egenskaper och sitt höga näringsvärde. I själva verket har de varit så uppskattade att de små fröna användes som valuta. Chia betyder "styrka" på mayanska och under de gamla aztekerkrigen åts fröna av krigarna när de gick ut i strid och när de behövde en energi boost för uthållighet. Idag är chiafrön också kända som "runners food" eftersom de är bra när vi ska prestera något extra - till exempel när löpa en längre sträcka än vanligt.

Läs vidare i artikeln, vi berättar om hur du får ut det mesta av de små fröna, hur du kan använda dem med tanke på deras näringsinnehåll, eventuella biverkningar och mycket mer.


Vad är Chia frön?

Aztekernas superfrö, hälsobomb, löparmat, superfood - kärt barn har många namn, men vad är chiafrön egentligen?

De små fröna har varit kända i mer än 4000 år och kommer från växten Chia - en medlem av myntafamiljen. Fröet är en äkta superfood och bara 2 msk innehåller flera friska omega 3-fettsyror än en laxfilé, mer kalcium än ett glas mjölk, fler antioxidanter än blåbär och de är också fulla med både protein och kostfiber.

Chiafrön har en mängd olika användningsmöjligheter; de kan absorbera sin egen vikt upp till 10-12 gånger i vätska, de är smakneutrala, vilket gör dem idealiska för användning i praktiskt taget alla typer av mat.

Näringsvärde per 100 g:

Energi: 1860 kJ / 450 kcal
Fett: 31 g 
- varav mättade fettsyror: 3,2 g 
Kolhydrater: 5,0 g 
- varav sockerarter: 0-1 g 
Fiber: 36 g 
Protein: 20 g


Vad är chiafrö bra för?

Det kompletta kosttillskottet

Aminosyror är små molekyler som protein består av och därför är de viktiga för vår kropp. De allra flesta aminosyror producerar kroppen själv, men det finns åtta stycken som du bara kan få genom din dagliga kost. Chiafrön innehåller alla de åtta essentiella aminosyrorna och kallas därför ett komplett tillskott.

Viktminskning

Chiafrön nämns ofta tillsammans med viktminskning eftersom de små fröna innehåller så många bra näringsämnen när du vill gå ner i vikt. Mycket protein och fiber gör att du känner dig mätt längre. Att byta till en mer fiberrik kost kan vara ett bra sätt när man vill gå ner i vikt, säger Harvard

Medical School och chia ökar ditt fiberintag avsevärt. Prova till exempel att strö lite chiafrön på din morgongröt eller på din müsli för en extra, hälsosam frukost. Mättnadskänslan gör att du inte känner dig sugen på mellanmål efter att du ätit dem och därför är det lättare att låta bli att ta något lite extra hemma eller på jobbet.

Det är viktigt att nämna att inget enstaka innehåll kan ansvara för viktminskning. En bra viktminskning kommer med en balanserad kost, som ser till att du har ett kaloriunderskott i ditt dagliga intag. På det sättet börjar kroppen att bränna sina egna fettdepåer och du går ner som följd.

Köp chiafrön här!

Sport

Chiafrön kallas ibland för "runners food" från långdistanslöpare som de gamla Aztekernas budbärare och Tarahumaraindianer i nordvästra Mexiko. Det är återigen frönas hälsosamma näringsprofil som gör dem särskilt lämpade när du är aktiv. Fröna ger en bra boost utan att ge en tung känsla i kroppen, som annars kan vara begränsande när pulsen är hög.

Chiafrø er gode til sport og løb - Med24.dk

Recept med chiafrön

Är du nyfiken på hur du kan använda chiafrön i din matlagning, så ta en titt på vår receptsamling här.

Lækre chiafrø opskrifter hos Med24.dk

Chiafrön är godkända i Sverige

Efter att tidigare varit förbjudna för försäljning som livsmedel och för användning i livsmedel är chiafrön sedan 2009 godkända som en ”novel food" i EU och därefter har de också godkänts för användning i andra livsmedel.


Hur mycket chiafrön kan man äta per dag?

Livsmedelsverket rekommenderar en daglig dos på 15 gram, ca 2 msk per dag. Om du använder fröna i matlagning, rekommenderas att innehållet chia inte överstiger 10%.


Chiafrö biverkningar

Chiafrön är oerhört hälsosamt, men som med all mat ska man äta chiafrön med eftertanke. Det finns ingen dokumentation om hälsorisker som är förknippade med chiafrön. På grund av att de absorberar mycket vätska kan överanvändning orsaka problem med magen, om du inte ser till att dricka mycket samtidigt.


Köp Chia frön på Med24.se

Med24.se har ett brett urval av chiafrön och är bland de prisledande. Se vårt stora sortiment här

Gratis frakt över 599 kr

Med PostNord

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottar varan

Medlemsbonus

Du tjänar in bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden