Vad är selen och 7 bra skäl till varför det är viktigt

Vad är selen och 7 bra skäl till varför det är viktigt

Vad är selen och 7 bra skäl till varför det är viktigt

Selen är ett mycket, viktigt mineral för våra kroppar, eftersom det hjälper till att boosta vårt immunsystem, verkar som en antioxidant mot inflammation, och spelar en nyckelroll för att upprätthålla en hälsosam ämnesomsättning. Enligt studier har intaget av en hälsosam selennivå en antiviral effekt och är viktig för fertilitet hos män och kvinnor.

Läs vidare och få mer information om mineralet, hur man får selen, samt 7 bra skäl till varför det är viktigt.

Vad är selen?

Selen är ett mineral som finns i mark, vatten samt i vissa livsmedel. Selenet finns i alla kroppens celler, huvudsakligen i proteinerna. Selenet är en del av ett enzym som skyddar celler från angrepp av fria radikaler (oxidation), boostar immunsystemet och för fertiliteten, speciellt hos män.

Vad är selen bra för?

Selen har dragit till sig uppmärksamhet, särskilt tack vare sin effekt att vara antioxidant och därmed skydda mot fria radikaler. Men mineralet har många positiva egenskaper för våra kroppar.

7 goda effekter som selen har för din kropp:

  • Verkar antioxidant och skyddar mot oxidativ stress
  • Boostar immunsystemet
  • Förbättrar blodcirkulationen och minskar risken för hjärtsjukdomar
  • Reglerar sköldkörtelns funktion
  • Bidrar till högre livslängd
  • Hjälper till att minska astmasymptom
  • Förbättrar fertiliteten

Hur mycket selen per dag?

Den rekommenderade dagliga dosen selen beror på din ålder:

  • Barn 1-3 år: 20 mikrogran per dag
  • Barn 4-8 år: 30 mikrogram per dag
  • Barn 9-13 år: 40 mikrogram per dag
  • Barn och vuxna från 14 år uppåt: 55 mikrogram per dag
  • Gravida kvinnor: 60 mikrogram per dag
  • Ammande kvinnor: 70 mikrogram per dag
Rekommenderad daglig dos ⎹ Övre gräns ⎹ Läkemedelsgräns ⎹ Genomsnittligt intag: 18-75 år Övre gräns Övre gräns Genomsnittligt intag: 18-75
Vuxna: 55 mikrogram 300 mikrogram 125 mikrogram 125 mikrogram

Det är viktigt att tala om, att om du redan tar tillräckliga mängder selen genom en hälsosam kost, hjälper det inte att ta extra tillskott. Faktum är att det kan vara skadligt att ta höga doser med selen - över 300 mikrogram per dag.

Det rekommenderas alltid att du försöker täcka dina behov av vitaminer och mineraler genom en hälsosam och varierad kost. Om du har problem med att göra detta kan du komplettera med kosttillskott så att du når den rekommenderade dosen dagligen.

Selen i mat

Selen i mat

Här är 12 livsmedel med högt seleninnehåll:

  • brasilianska nötter
  • ägg
  • solrosfrön
  • lever
  • kungsfisk
  • tonfisk
  • sill
  • kyckling
  • lax
  • kalkon
  • chiafrön
  • champinjoner

Orsaker till selenunderskott?

Selen finns naturligt i jorden och i vissa livsmedel. Det typiska sättet vi upptar selen på är genom vår kost. Livsmedlens innehåll av selen beror på jorden där de växer och djuren betar. Om jorden har ett lågt seleninnehåll, kommer växterna också att ha ett lågt innehåll som kommer att påverka vårt möjliga intag av mineralet.

Jordens mineralinnehåll varierar beroende på plats. I Sverige har vi ett lågt innehåll av selen i jorden och därmed också i vår föda.

Vårt selenintag i Sverige är 40-50 mikrogram per dag, vilket ligger något under den rekommenderade dagliga dosen. Generellt sett är svenskarnas selenintag tillfredsställande, men en liten del kan dra nytta av att öka sitt intag, till exempel genom att äta mer selenhaltiga livsmedel eller ta kosttillskott med selen.

Biverkningar

Om du tar selen i normala doser - t.ex. genom en hälsosam kost, har selen vanligtvis inga negativa bieffekter.

En överdos av selen kan leda till reaktioner som dålig andedräkt, feber, illamående och - i värsta fall - leverkomplikationer eller problem med njure och hjärta. Detta sker emellertid endast med extremt höga doser och då är det selenförgiftning.

Om du är osäker om du tar rätt mängd selen, kontakta din vårdgivare. Extremt höga doser kan endast erhållas om du äter näringstillskott av mineralet där du inte längre följer de rekommenderade dagliga doserna.

Selen kan interagera med andra läkemedel och tillskott. Dessa innefattar antacida, kemoterapeutiska läkemedel, kortikosteroider, kolesterolsänkande läkemedel samt p-piller. Om du tar något av dessa läkemedel, rådgör med läkare innan du kompletterar din kost med vitaminer och mineraler - inklusive selen.

Var köper jag selen?

När du känner dig väl förberedd för att köpa selen-tillskott, kan du beställa dem hos Med24. 

Det är viktigt för oss att din upplevelse är säker och trygg. Därför är du välkommen att när som helst kontakta oss om du har frågor eller kommentarer om oss eller specifika produkter.

Fri frakt över 499 kr
med DHL
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden