Goda råd för ett stabilt blodsocker

Goda råd för ett stabilt blodsocker

Goda råd för ett stabilt blodsocker

Ett stabilt blodsocker är mycket viktigare än vad man tror. När du lär dig känna igen tecknen på för högt eller lågt blodsocker, kommer du säkert också att kunna känna igen att du har provat det ena eller andra.

Om blodsockret är för lågt, kan du känna dig trött och illamående. Du kan ha problem med koncentrationen och kan uppleva humörsvängningar. Men om blodsockret är för högt blir kroppen stressad. Du kan bli hyperaktiv och göra av med massor av energi som kroppen egentligen inte har. Om man har högt blodsocker under långa perioder kan det finnas en risk att utveckla diabetes. Du kan hålla ett öga på ditt blodsocker med en blodsockermätare.

Läs här goda råd för ett stabilt blodsocker.

Undvik överkonsumtion av socker

Överkonsumtion av socker kan ge alltför höga blodsockernivåer. Ju mer socker, fruktsocker, mjölksocker och liknande du äter under en måltid, desto mer stiger blodsockret. Överdriven användning av socker under lång tid kan leda till diabetes. Sötningsmedel som stevia ökar inte blodsockernivån.

Drick mycket vatten

Vid vätskebrist minskar din prestationsnivå med så mycket som 40% eftersom det påverkar blodsockernivån. Drick därför upp till 2 liter vatten varje dag för att förhindra lågt blodsocker.

Rör på dig varje dag

När du tränar, förbränner du några av alla kolhydrater du fått i dig under dagen, i form av socker. Ditt blodsocker sjunker och du minskar samtidigt risken för övervikt som kan bidra till ökad risk för diabetes.

Ät proteiner

Proteiner i form av kött, fjäderfä, fisk, ägg, bönor eller liknande stabiliserar blodsockret. Ät därför minst en huvudmåltid per dag som innehåller något av dessa.

Ät frukt, mandel, sallad eller bär

När blodsockret sjunker under eftermiddagen och du kanske känner att du behöver lite mat eller socker, kan du ta en bit frukt eller liknande. Tänk på att bananer har ett högt innehåll av fruktsocker, så ta ett äpple eller något annat istället. På så sätt kan du hålla blodsockret stabilt till nästa huvudmåltid.

Linfröolja

Se till att få hälsosamt fett

Det är en skillnad mellan bra och dåliga fetter. De ohälsosamma fetterna finns till exempel i billigt margarin, i chips och liknande. Du bör se till att dagligen få hälsosamma fetter från t.ex. fisk eller linfrö. Intag av ohälsosamma fetter kan resultera i högt blodsocker och övervikt.

Ät grova grönsaker och massor av fiber

När du äter grönsaker, särskilt grova, får din kropp mycket att arbeta med. Grönsakerna är inte fulla av kolhydrater som gör att blodsockret stiger och de hjälper dig att stabilisera blodsockernivån.

Ät oftare, mindre portioner och mera fibrer

När du ser till att få rätt mängd mat under dagen och inte minst mycket fibrer stabiliseras blodsockret. Du riskerar inte att få lågt blodsocker genom näringsbrist. Om du äter en fiberrik kost, kommer din kropp att få mycket sund energi och magen något att arbeta med.

Om du är osäker på om ditt blodsocker är normalt eller du misstänker att du antingen har för lågt eller högt, då kan du testa med en blodsockermätare. Blodsockret kan mätas mycket enkelt och snabbt. Det finns flera olika alternativ i form av blodsockermätare för hemmabruk.

Fri frakt över 499 kr
med DHL
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden