Gå i mål med dina nyårslöften 2018 - 7 enkla steg för att lyckas

Gå i mål med dina nyårslöften 2018 - 7 enkla steg för att lyckas

Gå i mål med dina nyårslöften 2018 - 7 enkla steg för att lyckas

Låt oss vara ärliga; de flesta av oss misslyckas med våra nyårslöften och många av oss svär på att att inte ge några nya - åtminstone inte förrän nästa år.

Men trots det är vi lika hoppfulla varje år när nyår närmar sig. Vi tror att vi kan förbättra våra liv och att det är möjligt att skapa förändring och vi är övertygade om att vi inte kommer att sitta fast i samma gamla rutiner på det nya året.

Lyckligtvis finns det ett sätt som möjliggör att nå de önskade förändringarna i våra liv. Läs här hur.

Problemet med de flesta nyårslöften

Nyårslöften är fantastiska, de är fyllda med optimism och förhoppningar inför det nya året. Tyvärr försvinner både optimism och hopp om förändring redan efter några veckor in på det nya året. Våra försök till förändring får därför ett brutalt slut nästan innan det hunnit börja.

Nyårslöften och andra förändringsförsök i våra liv misslyckas ofta på grund av en eller flera av dessa anledningar:

  • Vi försöker förändra för mycket samtidigt. Det dränerar oss på fokus och energi och förändringarna misslyckas. Det är mycket mindre effektivt att förändra för mycket samtidigt än att ändra en sak i taget.
  • Vi använder all vår kraft i början av stora förändringar och så tar energin slut.
  • Vi börjar med de riktigt stora och svåra utmaningarna. De är svåra att förändra och vi slås av det och därför släpper vi taget.
  • Livet och vardagen kommer emellan. Saker händer plötsligt och står i vägen för våra goda föresatser. Det kan vara ett föräldramöte som kommer i vägen för träningen och innan du vet ordet av har du inte tränat på en månad
  • Livet och vardagen kommer emellan. Saker händer plötsligt och står i vägen för våra goda föresatser. Det kan vara ett föräldramöte som kommer i vägen för träningen och innan du vet ordet av har du inte tränat på en månad.
  • Nyårslöften är ofta vaga - "Jag ska dricka mer vatten!" - men innehåller inte en handlingsplan för hur mycket, när och varför. Det blir därför svårt att realisera och det drunknar i mängden av vardagsuppgifter.
  • Självklart finns det många andra anledningar till att vi misslyckas, men dessa är mycket vanliga när vi försöker förändra.

Max 6 förändringar

Hur ska vi lyckas med att skapa långvariga förändringar i våra liv? Det är viktigt att vi tar hänsyn till de typiska utmaningarna som nämnts ovan när vi vill skapa förändring. Det är därför viktigt att:

  • Vi fokuserar på en förändring i taget. På så sätt behåller vi fokus och energi.
  • Vi bryter gradvis vanan så att vi inte kör huvud i väggen och tappar motivationen.
  • Vi börjar med något riktigt, riktigt lätt, så att vi inte blir överväldigade av hur svårt det är.
  • Vi fokuserar på roliga aktiviteter så att vi inte behöver vara så "disciplinerade".
  • Vi avsätter två månader för att skapa förändring. Så om något kommer i vägen flera gånger är det ingen katastrof utan bara ett kort uppehåll.

Om du håller fast vid den här metoden kan du fokusera på att skapa nya, långsiktiga vanor, snarare än kortsiktiga mål som misslyckas i längden. Du behåller din entusiasm och du kommer att finna att det är lättare att nå dina mål. Kort sagt; Du ökar dina chanser att genomföra dina nyårslöften och skapa nya vanor som förändrar ditt liv.

Gör så här:

  1. Ge upp till 6 nyårslöften. Om du har fler, prioritera vilka sex som är viktigast.
  2. Välj 1 av de 6 löftena som du vill börja med.
  3. Berätta för så många som möjligt att du ska göra denna förändring och be om stöd. På så sätt lierar du dig med andra.
  4. Dela upp förändringen i 8 små steg, där första steget ska vara så lätt som möjligt. Till exempel; om du vill dricka mer vatten kan det första steget vara att lägga till ett glas vatten.
  5. Välj en start för din nya vana - något som du redan gör och som hör ihop med den. Det kan vara att bara ta en kopp kaffe till exempel.
  6. Börja med det första, enkla steget i din handlingsplan och gör det i en vecka strax efter din utlösare. När det gäller vatten kan det vara att varje gång du dricker kaffe, dricker du också ett glas vatten.
  7. Varje vecka ökar du på din nya vana, dvs, vecka 2 kommer du att slutföra både steg 1 och steg 2 och fortsätt så varje vecka under två månader.

Viktigt: Du kanske vill gå snabbare fram, men det ska du inte. Det är viktigt att du behåller energi och motivation så att du kan genomföra alla veckor.

Grattis! Du har nu genomfört två månader och fått en ny vana. Fortsätt nu med ditt nästa nyårslöfte och upprepa processen.

Fri frakt över 499 kr
med DHL
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Spara ännu mer på alla dina sunda inköp!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och motta exklusiva erbjudanden, kampanjer och experttips för en sundare livsstil.