7 enkla tips för att gå 10.000 steg om dagen

Skrivet av
kvinde snørrer sine løbesko og smiler med24

Du har säkert hört mycket om att det är hälsosamt att gå minst 10.000 steg om dagen. Kanske upplever du också en boost av energi och allmänt välbefinnande när du har gått en lång promenad. Det kan dock verka som en oöverskådlig uppgift att nå upp till så många steg om dagen och framförallt om du har ett stillasittande arbete i minst 8 timmar per dag. Men, det är faktiskt inte så svårt och med rätt vanor kan du enkelt öka din aktivitet - nästan utan att du märker det! Lär dig mer om varför du bör gå 10.000 steg om dagen och hur du gör det enkelt!


Gå direkt till de 7 tipsen här!

En promenad är sund - både för kroppen och psyket

Verkar en lång promenad tråkig och slöseri med tid? Det finns faktiskt många fördelar med att gå promenader ofta och helst varje dag. En daglig promenad är inte bara hälsosam för din kropp utan också bra för din mentala hälsa. Forskning visar att en snabb promenad har en positiv effekt på ditt humör och att dagliga promenader kan påverka mild till måttlig depression.

Promenader är med till att:

  • Förebygga och minska stress
  • Regulera aptiten
  • Öka blodflödet till hjärnan och produktionen av nya celler
  • Ge dig vackrare hud tack vare en aktiv blodcirkulation
  • Minska risken för hjärt-kärlsjukdom med 25%, med regelbundna promenader

Hur många steg ska jag gå om dagen?

Det rekommenderas att du är fysiskt aktiv i minst 30 minuter om dagen med måttlig till hög intensitet. Det kan till exempel vara en snabb promenad, simning, cykling, spinning eller cirkelträning. Om du önskar att gå ner i vikt genom träning är det bra om du kommer upp på 60 minuters aktivitet om dagen.

När det handlar om promenader visar flera studier att 10.000 steg om dagen är ett förnuftigt mål för daglig motion. Du når lätt upp till de 30 minuterna av rekommenderad fysisk aktivitet varje dag, får frisk luft och kommer bort från skärmar och andra stillasittande aktiviteter. Om du går 10.000 steg motsvarar det cirka 8 km eller 1 timme och 40 minuters rörelse, beroende på ditt tempo.

Distans eller tempo?

Hur stor hälsoeffekt din kropp får ut av 10.000 steg dagligen beror på tempot och terrängen för din promenad. Om du går 4.000 steg i högt tempo och kuperad terräng utmanar du kroppen och får upp pulsen vilket är positivt. 

Går du däremot 10.000 steg i långsam takt och på plan mark utmanas inte din kropp på samma sätt. Så det är alltså inte antalet steg som är avgörande för din form och ditt hjärta - det är tempot. Även om du inte förbättrar din kondition under en lång, lugn promenad, är det fortfarande riktigt gynnsamt och hälsosamt för din kropp att röra på sig - oavsett tempo!

Men all rörelse är bra och det är viktigt att komma ihåg att den bästa motionen och träningen, oavsett intensitet, är den som faktiskt blir av! Allt räknas med på kontot för ett sunt och hälsosamt liv! 


Varför just 10.000 steg?

"10.000-steg" har sitt ursprung i Japan, där man efter OS 1964 lanserade den första stegmätaren under namnet "manpo-kei" - eller 10.000 steg. Vid den tiden var målet och marknadsföringen av just "10.000" steg bara en fängslande slogan och en gissning som senare visade sig vara kvalificerad och som slog igenom med kraft.


Så här kan du lätt gå 10.000 steg om dagen

kvinde går tur på stranden i solnedgang

Vill du gärna gå 10.000 steg om dagen eller vill du generellt bara komma igång med att gå mer? Då får du här några enkla tips på hur man kan få in små gåturer fördelat på hela dagen och därmed snabbt når upp till 10.000 steg.

1. Köp en stegräknare

Studier visar att du går mer om du använder en stegräknare. Den lilla stegräknaren sätter fart på ditt tävlingssinne och är både ett enkelt och roligt sätt att hålla koll på dina dagliga steg. Många använder också en digital klocka eller sin smartphone som ofta har en stegräknar-app.

2. Börja dagen med en gåtur

Gå upp 10-15 minuter tidigare på morgonen och ta en snabb promenad innan du åker till jobbet. På det sättet har du börjat dagen med att vara aktiv och lagt de första stegen på kontot redan innan arbetsdagen startar.

3. Ta trappan

Om du bor i lägenhet på de övre plan eller arbetar på 3: e våningen kan du enkelt gå längre än du brukar och få mer motion om du konsekvent tar trappan istället för hissen. Här har du både möjlighet att få upp pulsen och kanske till och med få lite styrketräning om du bär på ryggsäck eller shoppingkassar.

4. Låt cykeln stå och gå

Om du låter cykeln eller bilen stå, får du snabbt gått många steg om dagen. Ändra dina rutiner och vanor och gå till exempel till butiken, gå till jobbet och gå till dagis för att hämta barnen, de dagar som det funkar.

5. Skapa möjligheter för att gå

Öva dig på att skapa möjligheter för att gå. Du kan till exempel parkera bilen längst bort på jobbet eller när du handlar. Du kan prata med väninnan i telefonen samtidigt som du går en promenad eller ni kan ev hålla möten på jobbet under en promenad.

6. Rörelse på jobbet

Om du har ett stillasittande kontorsjobb är det viktigt att du regelbundet kommer upp och står och går. Det är viktigt och bra för din kropp och ger också extra steg på ditt "konto". Även om du sitter ner kan du öva dig på att resa på dig en gång i timmen. Hämta vatten, kaffe, gå över till din kollega istället för att skriva en mail eller skriv ut på skrivaren som är placerad längst bort i lokalen. 

7. Promenad - tid till att umgås

På vår fritid brukar vi spendera mycket tid framför en skärm. En daglig promenad kan ge dig och din familj tid till att komma bort från skärmarna, komma upp ur soffan och ut i naturen och här ges det tid till och faller sig naturligt att diskutera både stort och smått i livet. Varför inte bjuda ut din väninna på en promenad istället för cafébesök.


Inspiration för en hälsosam och sund vardag

Vill du ha fler bra tips och råd och inspirerande artiklar? I vår stora artikelbank hittar du massor av spännande artiklar om till exempel Kost & träning, Hållbar livsstil och Kost & kosthållning.

pil til toppen med24

Fri frakt över 499 kr

med DHL

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Spara ännu mer på alla dina sunda inköp!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och motta exklusiva erbjudanden, kampanjer och experttips för en sundare livsstil.