10 vägar till mer energi genom kosten

10 vägar till mer energi genom kosten

10 vägar till mer energi genom kosten

10 vägar till mer energi genom kosten

Vi konsumerar energi och använder energi varje dag. De flesta människor upplever att energin går upp och ner under dagen, månaden och året. Och precis som att du upplever stora svängningar, har du kanske själv till och med inflytande på dem.

Den dagliga kosten har mycket större betydelse än vad många tror och det finns bara ett sätt att bli överbevisad, nämligen genom att plocka upp några eller flera av följande råd. Ge dem chansen minst en vecka, gärna en hel månad. Och börja redan nu att fundera på exakt vad du vill använda all den goda energin till!

  1. Börja med att göra 6 av 7 dagar nyttiga, dvs. ingen skräpmat, socker eller alkohol.
  2. Naturliga / ekologiska livsmedel utan skadliga tillsatser och matsmink. De skadliga ämnena är inte bara "tomma kalorier", utan något som din kropp måste ta hand om. Det krävs stora kroppsliga resurser (energi) för att få giftet ur kroppen.
  3. Se till att få hälsosamma fettsyror varje dag. Till exempel en morgonshot med apelsinjuice och 1-2 matskedar linfröolja eller ett tillskott med fiskolja eller fiskleverolja. Ät dessutom nötter, mandlar, fullkorn, frön, avokado, fisk och goda kallpressade oljor i dina dressingar.
  4. Massor av gröna grönsaker. Kål, spenat, selleri, persilja, broccoli, ruccola, örter osv. Gröna grönsaker innehåller klorofyll, vilket ger den gröna färgen. Det är rena krutet.
  5. Ät tills magen är ungefär full till 80%. Och undvik att äta så du blir trött och utan energi.
  6. Gör om 30% av din dagliga kost till RAW - dvs. grönsaker, frukt, groddar, oljor, etc. Spara på köttet och andra animaliska produkter, inför t.ex. en eller två köttfria dagar i veckan.
  7. Ge matsmältningen lugn och ro under ett par timmar varje dag. Ät tre huvudmål och ge magen och lymfsystemet lugn däremellan. Lymfsystemet behöver ro för att rena kroppen från "skräp" och det ger en känsla av energi och välbefinnande.
  8. Drick tillräckligt med vätska. Börja dagen med ett stort glas vatten och drick ett glas vatten per timme under dagen. Bara 2% uttorkning minskar din energi med ca 10%.
  9. Skippa bantning och svältperioder. Det sätter igång kroppens överlevnadsmekanismer och ger inte viktminskning i långa loppet. Det dränerar däremot de fysiska och mentala krafterna på energi.
  10. När du handlar, fråga dig själv om maten du lägger i din varukorg någonsin har varit vid liv. Har den vuxit på marken, på en växt, buske eller ett träd som har levt ett gott liv på jorden. Levande föda som är minst bearbetad innehåller mest energi.
Gratis frakt över 599 kr
Med PostNord
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden