Miso

Miso härstammar från Japan och är en "pasta" bestående av fermenterade sojabönor tillsammans med ris, korn eller andra spannmål. Miso används i den klassiska japanska Misosoppan, men den kan också användas som smaksättning i matlagning, dip och dressing.

Läs mer:
Vad är Miso? | Vad är Miso gjort av? | Varför är Miso bra för dig? | Hur smakar Miso? | Hur använder man Miso? | Vad kan Miso ersätta?

Vad är Miso ?

Miso är en traditionell japansk pasta, bestående huvudsakligen av jästa sojabönor. Miso är en bra källa till både protein och fibrer, samt rik på enzymer, vitaminer och mineraler. Samtidigt smakar Miso bra och har därför fortfarande en stor plats i det japanska köket, där den populära pastan används i både traditionell och modern matlagning. Under senare tid har Miso också rönt stort intresse från övriga världen, både tack vare sina näringsmässiga och smakmässiga fördelar.

Vad är Miso framställt av?

Miso finns i många olika varianter, där de fermenterade sojabönorna blandas med varierande proportioner korn, ris och andra sädesslag. Bönor och korn jäses med salt och svampkultur.

Olika arter av svampkultur kan användas, vanligtvis används typen Koji-kin (aspergillus oryzae). Svampkulturen omvandlar risets kolhydrater (stärkelse) och producerar enzymer. När dessa enzymer kommer i kontakt med risets stärkelse omvandlas stärkelsen till vanligt socker, som då kan bilda en näringsbas för andra organismer. En liten mängd mjölksyrabakterier och jästceller förvandlar sockret till mjölksyra, alkohol och andra smakämnen.

Varför är Miso bra för dig?

Ny forskning visar att tarmfloran har en väldigt viktig funktion för vårt immunsystem, och de mjölksyrabaserade bönorna och kornen gynnar tarmfloran, eftersom viktiga enzymer förekommer naturligt under jäsningsprocessen. Miso bör aldrig koka eftersom det får de viktiga enzymerna att försvinna.

Fermenteringsprocessen bryter ner de komplexa ingredienserna i maten, vilket gör maten mera lättsmält. Miso bidrar till en mängd goda bakterier i matsmältningssystemet, där probiotiska organismer hjälper till att underlätta matsmältningen så att risken för tarmsjukdomar minskar.

Bland vitaminerna innehåller Miso Vitamin B2 och Vitamin E. Vitamin E är en antioxidant som skyddar kroppens celler mot nedbrytning från skadliga ämnen i fettomsättningen. Dessutom har studier visat att E-vitamin stimulerar kroppens immunförsvar också.

Dessutom innehåller Miso lecitin och linolsyra, vilket bidrar positivt till kolesterolbalans.

Hur smakar Miso?

Miso ger en härlig, fyllig umamismak till din matlagning, samt tillför salt. Umami hjälper till att främja smaken av andra livsmedel.

Det finns många olika varianter av Miso som smakar olika sinsemellan, men skillnaden är störst mellan brun och vit Miso. De mörkare varianterna av Miso mognar under längre än de vita - bruna kan mogna i upp till två år medan de ljusa mognar under mycket kortare tid. Därför kan den vita Mison också mörkna över tid på grund av den naturliga mognadsprocessen. Smaken förblir densamma!

Brun Miso:

Brun Miso har en god umamismak och är en bra ersättning till buljong.

Ett exempel på brun Miso är Clearspring Miso Barley - denna ekologiska Miso tillverkas huvudsakligen på korn, sojabönor och havssalt. Miso Barley är särskilt bra till svampsoppa, wok och sås eftersom den har en mer kraftfull umamismak.

Vit Miso:

Vit Miso har också umamismak, men är lite sötare jämfört med brun Miso. Här jäses sojabönorna med en större andel ris. Vit Miso kan speciellt rekommenderas till Misomajo, salladsdressingar eller till en lätt sås.

Ett exempel på vit Miso är Clearspring Miso Sweet White - Denna ekologiska Miso tillverkas huvudsakligen på ris, sojabönor och havssalt. Den har en ljus och krämig smak och kan användas som ersättning för grädde i matlagning.

Det är svårt att säga vilken Miso som smakar bäst, eftersom det beror på hur du använder den. Den vita är mildast, och därför också den mest mångsidiga, medan den mörkare ger en mer kraftfull smak.

Hur använder man Miso?

Mest populärt är Miso till Misosoppa - en superenkel soppa, där pastan bara blandas med kokande vatten - det är allt. Ät den som den är, eller blanda med grönsaker och eventuellt kyckling, för att få en hel måltid.

Det fantastiska med Miso är att den kan användas till olika slags matlagning, förutom misosoppa, till exempel till:

  • Smaksättning till wok
  • Misodip
  • Misodressing
  • Misomajo
  • Smör (blanda i smörbart pålägg)
  • Sås

Eftersom Miso har fått ett så stort, internationellt intresse är det lätt att hitta spännande recept med Miso online och inspireras av många olika användningsmöjligheter.

Observera att Miso är drygt och kan hålla sig i flera månader i kylskåp!

Vad kan Miso ersätta?

I de flesta fall kan Miso användas med fördel i rätter där du annars skulle ha använt buljong och salt. Vit Miso kan också vara tillräckligt mild för att användas som ersättare för mejeriprodukter i dressing, dip och lätta såser. Miso, å andra sidan, är svårare att ersätta, eftersom smaken är mycket unik. Det är bättre att ersätta annat med Miso, eftersom du då får en rikare smak.

Var kan man köpa Miso?

På Med24.se kan du köpa många olika typer av Miso, både som ren Misopasta eller som soppblandningar med olika smaker och ingredienser.

Du kan välja mellan Misovarianter med brunt ris, korn, ljust ris och olika grönsaker, liksom enzymatiska versioner (opastöriserade), ekologiska, bruna, vita - möjligheterna är många!

Fri frakt över 499 kr

med DHL

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Spara ännu mer på alla dina sunda inköp!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och motta exklusiva erbjudanden, kampanjer och experttips för en sundare livsstil.