Kundservice
0 varor
Varukorg

Omega 3 fettsyror - Därför är de viktiga för din hjärna och ditt hjärta

Omega 3 fettsyror (n-3) är livsviktiga för att våra kroppar ska fungera optimalt. Omega 3 är ofta förknippat med fiskolja, men fettsyrorna finns faktiskt i fler födoämnen än enbart fisk. Vegetabiliska oljor och nötter har också ett betydande innehåll av omega 3. Det finns dock skillnader i egenskaperna hos de olika fettsyrorna och därmed vad de är bra för.

Äter du fisk, så får du de långkedjiga fettsyrorna som består av EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra). De är dessa, som också finns i fiskoljor. Nötter, frön och vegetabiliska oljor innehåller ALA (alfalinolsyra). ALA-syra är särskilt intressant eftersom det är en essentiell fettsyra som inte kroppen kan producera själv och därför måste komma genom kosten.

Omega 3 6 9

Förutom omega 3 finns också 6 och 9. Idag äter vi mer och mer snabbmat och använder olika halvfabrikat i vår matlagning. Dessa är oftast gjorda på vegetabiliska oljor, vilket innebär att vi vanligtvis får upp till 10 gånger så mycket omega 6 och 9 fettsyror som omega 3. Det är upp till fyra gånger så mycket som rekommenderas. De olika omega-fettsyrorna fyller egentligen samma funktion; nämligen att förvandlas till signalämnen som hjälper mot inflammation och smärta och gör att våra blodkärl fungerar ordentligt, så att risken för blodpropp minskas. Det finns emellertid skillnader i hur bra olika omega är för denna uppgift. Omega 3-fettsyror är bättre för att dämpa inflammation och smärta, förhindra blodproppar, sänka blodtrycket och skydda mot komplikationer. Det är därför viktigt att du har en bra balans i vilken omega du tar så att din kropp kan omvandla omega 3 före 6 och 9.

Lyckligtvis så behövs inte så stora förändringar för de flesta. Se till att du äter en portion fet fisk två gånger i veckan. Det kan till exempel vara lax, sill, hälleflundra eller öring. En annan möjlighet är att ta ett dagligt tillskott med fiskolja. Gör du något av detta, bör det vara tillräckligt för att balansera förhållandet mellan omega 3, 6, 9 och låta dig och din kropp dra nytta av de positiva egenskaperna hos omega 3.

Vad är Omega 3 bra för?

Det är inte utan anledning som många människor pratar positivt om omega 3. Fettsyrorna är oerhört rika på hälsofördelar!

Hjärtinfarkt och stroke hör till världens vanligaste dödsorsaker. Omega 3 hjälper väggarna i dina blodkärl att bli mer elastiska och gör det lättare för ditt hjärta att pumpa runt blodet i kroppen. Detta minskar risken för högt blodtryck samt hjärt-kärlsjukdom. Omega 3 bidrar till en slät cellvägg i hjärnan och det underlättar för cellerna att skicka och ta emot signaler. Det betyder att du tänker snabbare, eftersom impulserna från cellerna har lättare att komma in och ut ur hjärnan. DHA-syra i omega 3 är en viktig del för utvecklingen av näthinnan. Tillräcklig mängd omega 3 är förbundet med minskad risk att utveckla permanenta ögonskador och/ eller nedsatt syn.

Dessutom har omega 3-fettsyror också visat positiva resultat för att reducera eller lindra sjukdomar såsom inflammation, diabetes, demens, depression, artrit, astma och psoriasis. Som du kan se är det oerhört viktigt att du ser till att du får de rekommenderade mängderna av de nyttiga omega 3-fettsyrorna.

Vegetabilisk Omega 3

Vegetarianer bör vara särskilt uppmärksamma på sitt omega 3-intag genom kosten. Äter du mycket nötter och frön (t.ex. Chiafrö), som har höga halter av omega 3-fettsyror, får du en dominans av ALA-fettsyror. Det förutsätter därför att du planerar din kost så att den också tillgodoser de goda EPA- och DHA-syrorna som vanligtvis fås genom fisk. Du kan täcka ditt behov av viktiga fettsyror genom, t.ex. ett kosttillskott.

Om du är vegetarian är det en bra idé att använda vegetabiliska oljor som är rika på omega 3, t.ex. oliv- eller rapsolja. Även om det innebär att du måste minska ditt intag av livsmedel som innehåller mycket omega 6, annars kan du få obalans i förhållandet mellan omega 3 och 6. Ett annat alternativ är att ta ett vegetabiliskt kosttillskott med omega 3 och som innehåller DHA och EPA från exempelvis alger.

Titta efter det här när du köper kosttillskott med omega 3

Om du väljer att komplettera din vanliga kost med ett kosttillskott med omega 3, finns det några saker som du bör komma ihåg att titta efter. I listan över ingredienser, kommer du att kunna se om kosttillskottet innehåller omega 3 från havet (dvs. skaldjur - som lax eller krill) eller från vegetabiliska källor (växter). Det ger dig en bra indikation på vilken typ av fettsyra som finns i produkten. Som tidigare nämnts är omega 3 från fisk rik på EPA- och DHA-syror, medan vegetabilisk omega 3 är särskilt rika på ALA-syror.

Förutom att leta efter vilken typ av omega 3 kosttillskottet innehåller, bör du också leta efter hur mycket omega 3 som ingår i produkten per 100 g. Det finns några bra tumregler som produkter med omega 3-fettsyror måste innehålla:

  • Minst 0,3 g ALA per 100 g och per 100 kcal eller
  • Minst 40 mg EPA och DHA per 100 g och per 100 kcal

Produkter som listas med högt innehåll av omega 3-fettsyror måste ha minst dubbelt så mycket innehåll som normalt.

Hur mycket omega 3 ska jag ta per dag?

Den rekommenderade dosen av omega 3 är 600-1000 mg per dag. Denna dos motsvarar det faktum att du äter fet fisk två gånger i veckan och det är också den dosen som är nödvändig för att stärka hjärtfunktionen. Den antiinflammatoriska effekten kräver en högre daglig dos på minst 2400 mg omega 3. Kom ihåg att kontrollera det rekommenderade mängden på ditt kosttillskott, eftersom styrkan varierar från produkt till produkt.

Är du gravid? Då behöver du extra omega 3

Om du är gravid ska du vara medveten om att du har ökat behov av omega 3. Under graviditeten går näringsämnen från kvinnan till fostret för att bygga upp hjärna och nervsystem. Dessutom försvinner de nyttiga fettsyrorna genom amning. Därför är det viktigt att du täcker ditt och ditt barns behov av omega 3. Detta kan t.ex. göras genom kosttillskott.

Källor: Sundhed.dk, Altomkost.dk och Videnskab.dk

Se webbsida
Med24.se – Genvägen 1 – 23162 Trelleborg – Tfn: 08 - 403 001 90 – E-mail: info@med24.se - Org nummer: 28520832