D-vitamin

D-vitamin är ett viktigt vitamin för kroppens dagliga funktion. Vitaminet omvandlas i vår lever och i våra njurar i en biologisk process. När ämnet når ut i vår kropp regleras kalciumnivån i blodet. Kroppen använder också D-vitamin för att säkerställa normal funktion av immunförsvaret och för att reglera blodsockret. Dessutom finns antaganden att D-vitamin också har betydelse för kroppens totala energinivå. 

Får du tillräckligt av livgivande D-vitamin?

Solens ljus är verkligen viktigt för oss människor. De flesta skandinaver får massor av vitamin D på sommaren, men på vintern saknas det och det påverkar vår hälsa.

Under vintern är solens strålar inte nog starka för att bilda tillräckligt med D-vitamin i huden. Därför upplever många av oss symtom som trötthet, dåligt humör och brist på energi och det kan vara ett tecken på att avsaknad av D-vitamin.

D-vitaminer kan vi få naturligt på tre sätt; från solljus, genom kosten och från vitaminpiller. Eftersom solen är den största källan till naturliga D3-vitaminer, har vitaminerna fått smeknamnet sol-vitamin. D-vitamin bildas i kroppen när vi vistas i solens strålar och endast en liten del kommer från kosten. På sommaren tankar vi vitamin D3, så att vi kan bygga upp ett lager för den mörkare årstiden. Men faktiskt så är D-vitamin inte enbart ett vitamin. Det är faktiskt ett hormon som bildas i huden och aktiveras i våra organ. Vitamin D är särskilt viktigt för kroppens absorption av kalk och för vårt skelett och våra muskler.

D-vitaminbrist

Om du har brist på vitamin D är det ofta en kombination av att du vistas för lite utomhus och att din dagliga diet inte innehåller tillräcklig mängd D-vitamin. Det kan vara svårt att uppnå rätt mängd vitamin D i Skandinavien eftersom vi har många, mörka månader. Det är så att solens strålar är starkast vid ekvatorn och blir så svagare och svagare ju längre bort du kommer. Det betyder tyvärr att vi i Sverige inte får lika mycket av de goda UVB-strålarna på vintern. Samtidigt som vi får mindre av solens D-vitaminproducerande UVB-strålar, har vi också mer täckande klädsel på grund av kylan. Det begränsar hudens förmåga att bli utsatt för sol och absorbera vitamin D för att kunna använda i kroppen.

Hur vet man om man saknar vitamin D3?

För att vara helt säker på om man saknar vitamin D krävs ett blodprov som tas hos läkare. Det finns också olika tecken på D-vitaminbrist. Symptom på D-vitaminbrist beror på om du lider av lätt eller svår brist. Om du lider av lätt brist på D-vitamin, är symtomen ganska vaga och kan vara felaktiga. Speciellt symtom som muskelsvaghet och trötthet, det är tyvärr något vi alla kan känna av och till och från, därför är det svårt att klargöra om tröttheten faktiskt beror på D-vitaminbrist eller om det bara beror på stress eller liknande. Det krävs ett blodprov för att ge svar.

Men om du har svår D-vitaminbrist, kommer du att uppleva symtom som skelettsmärta och problem med att aktivera dina muskler ordentligt. Det kan till exempel vara svårt att resa sig eller gå i trappor. Är det svår D-vitaminbrist kan det resultera i muskelkramp.

Har du vitamin D-brist?

Lyckligtvis finns det flera saker du kan göra direkt för att höja din nivå av vitamin D.

På sommaren kan en runda utomhus i solen ge tillräcklig påfyllnad av D-vitamin. Du kan sätta dig i solen med gott samvete och sola eller ta en promenad och njuta av det vackra vädret. Det behövs ungefär 30 minuter i solen två till tre gånger i veckan på sommaren, för att täcka behovet av vitamin D.

Tänk alltid på de vanliga tipsen för att vara i solen, så att du undviker att solskador eller bränner dig.

På vintern kan det vara en god idé att ta ett tillskott med D3-vitaminer för att möta behovet. Solens strålar hos oss är tyvärr inte tillräckligt starka på vintern för att täcka vårt dagliga behov.

D-vitaminer i kosten

D-vitamin får vi till största delen från solen och endast en liten del från kosten. Det finns ett antal livsmedel som innehåller D-vitamin som är särskilt bra. Fet fisk som lax, sill och makrill är riktigt bra källor till vitamin D. Det är därför en god idé att se till att äta fet fisk flera gånger i veckan. En hälsotidning visade i ett försök med hjälp av ledande experter att det är möjligt att höja sina vitamin D-nivå i blodet genom att äta 300 g fet fisk per vecka. Men tyvärr inte tillräckligt för att täcka hela behovet av D-vitamin genom kosten.

Därför är det viktigt att du ser till att vara utomhus minst 30 min. om dagen så att du kan dra nytta av solens strålar.

Kan man få för mycket D-vitamin?

Det finns två olika typer av vitaminer. Vattenlösliga där ev. överskott kommer ut med urinen. D3-vitaminer är fettlösliga och det betyder att vi förvarar dem i kroppen och inte utsöndrar dem om vi får för mycket. D-vitaminförgiftning kräver dock mycket höga doser av vitamin D (flera hundra mikrogram) innan du närmar dig vad läkare betecknar som skadligt.

Den rekommenderade dagliga dosen är:

  • För vuxna och barn över 11 år är gränsvärdet 91,4 mikrogram per dag
  • För barn från 1 till 10 år är gränsvärdet 18 mikrogram

Om du tar vitamin D-tillskott, följ alltid instruktionerna på förpackningen. Om du är osäker på din vitamin D-nivå eller om du är under eller över den rekommenderade nivån rekommenderar vi att du kontaktar läkare som kan göra en exakt mätning genom ett blodprov.

Läs mer om vilka som bör ta vitamin D i vår artikel.

Fri frakt över 499 kr

med DHL

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Spara ännu mer på alla dina sunda inköp!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och motta exklusiva erbjudanden, kampanjer och experttips för en sundare livsstil.