Ergonomi

Med ergonomiska hjälpmedel kan du ta väl hand om din kropp under långa arbetsdagar. Du kan läsa mer om ergonomi, ergonomiskt korrekta arbetspositioner och se urvalet av ergonomiska produkter nedan.

Vad är ergonomi? | Kontors- och skärmarbete | 6 bra råd | Konsekvenser av dåliga arbetsställningar

Vad är ergonomi?

Ergonomi är ett mycket brett område men handlar ofta om hur man på basis av arbetsförhållanden, arbete och utrustning kan ordna det så lämpligt som möjligt. Det är väldigt viktigt att tänka över sina fysiska arbetsställningar eftersom dåliga arbetsställningar har stor betydelse för din hälsa och kan orsaka långvariga skador på din kropp.

De ergonomiska principerna kan användas för att ordna ett skrivbord eller ett arbetsområde. Här kan du säkerställa att de olika delarna på arbetsplatsen kan justeras så att de är ergonomiskt korrekta. Det kan till exempel vara ett höj- och sänkbart skrivbord, ett mjukt underlag att stå på, rätt förflyttnings- och arbetsteknik samt maskiner som kan hjälpa med tunga lyft.

De grundläggande ergonomiska principerna gäller alla, oavsett arbetstyp, men olika yrken har olika, specifika arbetspositioner. Det är stor skillnad mellan att arbeta inom t.ex. undervisning, städ, kök, teknisk service eller kontorsarbete.

I yrkesgrupper med praktiskt arbete kan tunga lyft, arbetsolyckor och onaturliga arbetspositioner bidra till permanenta skador. Många människor blir slitna av denna typ av arbete och upplever muskuloskeletala problem samt arbetsrelaterade störningar.

Detta är bara exempel på några av de olägenheter som olika typer av jobb kan medföra.


Ergonomi på arbetsplatsen: Kontor- och skärmarbete

Många arbetsplatser har en ensidig och repetitiv arbetsform, vilket är dåligt för din kropp. En variation mellan stående och sittande arbete är bra, men på många arbetsplatser uppstår en kultur där alla antingen står upp eller sitter ner. Detta bidrar till att skapa en sämre arbetsplats ur ergonomisk synvinkel. Variation och flexibilitet är viktigt vid monotont arbete.

Du kan själv integrera mer variation i din arbetsställning genom att ändra din arbetsposition, sprida de arbetsuppgifter som inte kräver en skärm över dagen och ta pauser för att sträcka benen. Du kan också involvera ledningen och arbetsmiljöorganisationen för att förebygga slitage och smärtor vid skärmarbete.

Här kan de hjälpa med att fördela skärmarbetet under dagen så att antalet på varandra följande timmar framför skärmen minimeras. De kan också hjälpa till att skapa en kultur där små pauser från datorn accepteras och blir en naturlig del av arbetsdagen.

Vad är en ergonomiskt korrekt sittställning?

För att sitta ergonomiskt korrekt på en kontorsstol vid ett skrivbord ska du:

  • Ha fötterna plant på golvet
  • Ha armar och ben i 90 graders vinkel
  • Se till att bordet är några centimeter högre än din armbåge
  • Undvik att sitta med korsade ben
  • Se till att det finns plats för en hand mellan knävecket och stolens kant
  • Använd inte armstödet om inte armarna är placerade i 90 graders vinkel
  • Sörj för variation - res dig upp, gå en sväng, sträck din kropp

Konkreta förändringar med ergonomi i åtanke

Är det svårt för dig att uppnå rätt ergonomisk arbetsställning? Produkterna på den här sidan kan hjälpa dig som har stillasittande och monotont arbete på kontor och andra skärmarbetsplatser. En av de viktigaste ändringarna och justeringarna du ska börja med är att se till att du har en ergonomiskt korrekt skrivbordshöjd.

Om du sitter vid ett för högt skrivbord kommer dina fötter antingen inte att kunna nå golvet eller så kommer du att sitta med dina axlar upplyfta och spända. Om skrivbordet däremot är för lågt riskerar du att sitta och hänga över det, så du får en dålig hållning.

En skrivbordsstol i ergonomisk design kan också hjälpa dig att uppnå rätt hållning. Du bör helst kunna justera både höjd, ryggstöd och säte så att stolen stöder din kropp och hjälper dig att räta ut ryggen.

Ett trådlöst tangentbord som ger avstånd till skärmen och kan flyttas närmare är också ett enkelt sätt att bibehålla en god, ergonomisk sittställning. Om du däremot atbetar vid en bärbar dator kommer du lätt till att hänga i axlarna och falla ihop i ryggen på ett olämpligt sätt.

6 bra råd för dig med jobb framför skärmen

Du kan göra mycket själv både på arbete och fritid för att förebygga skador. I allmänhet hjälper träning 2-3 gånger i veckan till att minimera risken för skador från stillasittande arbete. Det är lätt att göra din dag lite mer aktiv:

  • Var fysisk aktiv på din fritid
  • Begränsa skärmtiden när du har ledig tid
  • Håll walk-and-talk-möten
  • Ta trappan istället för hissen
  • Variera din arbetsställning
  • Ta cykeln till möten utanför huset

Konsekvenser av dåliga arbetsställningar

Även om du ibland kan uppleva irriterande spänningar i nacken eller mild huvudvärk som försvinner igen som konsekvens av dålig arbetsställning, kan du efter långvarig ansträngning få permanenta skador.

Myoser i nacken

Nacksmärta kan komma från många saker, men en koppling har visats mellan att arbeta med en framåtböjd nacke och myoser i nacken. Myosit är smärta och obehag som ofta sitter på övre rygg och nacke. Du kan få myoser både i axlar, nacke, rygg och ländrygg.

Myoser kan komma som ett resultat av statiskt muskelarbete där en person sitter i samma position i många timmar åt gången. I en statisk arbetsställning använder du ständigt samma muskler som blir spända. Därför kan du inte slappna av i musklerna, vilket bidrar till muskeltrötthet.

Upp till 40% av den vuxna befolkningen upplever nacksmärta under sin livstid. Många upplever inte att det begränsar deras liv, men 1/3 av dem med smärta söker behandling eller tvingas till kortare eller längre sjukfrånvaro.

Musskador

Du har nog hört talas om musskador som kan uppstå i samband med kontorsarbete. Denna typ av skada kan upplevas i fingrar, händer, handleder, axlar och armbågar - den senare kallas också tennisarmbåge. Musskador kan förebyggas med en ergonomiskt korrekt arbetsställning.


Ergonomiska produkter

Som sagt kan produkterna på den här sidan hjälpa dig att skapa en bättre och mer ergonomiskt korrekt arbetsplats - speciellt för kontorsarbete. Vi har ett brett urval av sittdynor och kilar från TOGU, som också har skapat ett antal Powerballs som ersättning för stolar. Både sittdynor och powerballs är ergonomiska hjälpmedel som gör det lättare att få en bra hållning.

Om du vill bli bättre på att stå upp vid skrivbordet, är en bekväm ståmatta eller en balansplatta från Steppie eller JobOut bra att börja med. Med en balansplatta får du dynamisk rörelse i kroppen, så att du kan stå längre och hålla blodcirkulationen igång. En ståmatta ger dig ett mjukt underlag så att du avlastar kroppen genom att fördela belastningen.

Du kan se mycket mer utrustning för rörelse i kategorin Träningsredskap.

Pil till toppen

Fri frakt över 499 kr

med DHL

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Spara ännu mer på alla dina sunda inköp!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och motta exklusiva erbjudanden, kampanjer och experttips för en sundare livsstil.