10 råd för att gå ner i vikt

10 råd för att gå ner i vikt

10 råd för att gå ner i vikt

Som kostrådgivare får jag många önskemål om en ”quick fix” för att gå ner i vikt - helst 5 kg innan det ens startat. Det är inte alltid så lätt att bli av med sina kilon och många ger upp nästan direkt efter starten. Hur ska man undvika det?

Kort sagt handlar det oftast om att förändra sina vanor. Ordet livsstilsförändring är för många ett fult ord, men om du vill nå framgång med din viktminskning måste du se över dina vardagsvanor och göra några små förändringar.

Här får du 10 bra och enkla råd för att lyckas med din viktminskning.

1.
Drick mycket vatten under dagen, minst 2 L. Kom ihåg att lyssna på din kropp, det är kanske inte hunger som gör att magen knorrar, du kanske bara är törstig? 

2.
Ät 5-6 små mål istället för stora. Detta hjälper till att stabilisera ditt blodsocker och din insulinnivå. Det i sin tur gör det lättare för dig att hålla fokus och äta hälsosamt. Att du ständigt ger kroppen ny energi innebär att din kropp alltid arbetar under de bästa förutsättningar och speciellt din förbränning arbetar för högtryck. 

3.
Notera vad du äter och dricker under dagen. Faktum är ju att färre kalorier ska intas än du förbränner och om du skriver ner det, är det lättare att hålla koll. Skriva med papper och penna eller använd någon av de smarta apparna som redan finns. 

4.
Handla aldrig på tom mage. Se till att du inte är hungrig, så är det lättare att undvika impulsköp. 

5.
Ät bara 1 portion mat och ät efter T-principen. Dela in din tallrik i ett stort T, så får du 50% grönt, 25% med till exempel pasta och de sista 25% med magert kött, kyckling eller fisk. 

6.
Ät mycket fibrer. Kostfiber sätter fart på matsmältningen, plus att det har en positiv effekt på kolesterolhalten. Dessutom kan en fiberrik kost hjälpa dig att förhindra hjärt-kärlsjukdomar. 

7.
Rör på dig! Se till att få upp pulsen 3 gånger i veckan i minst 30 minuter. Det kan vara en snabb promenad eller joggingtur, simning, träna på gym eller en längre cykeltur, etc. Att motionera och träna har flera fördelar, till exempel, stärker du ditt hjärta och kretslopp. Motion kan också hjälpa mot den skadliga effekten av stress och det minskar risken för olika sjukdomar. 

8.
Få massor med sömn och undvik stress. Stress och sömnbrist kan göra att kroppen går i försvar, den "lagrar" energi istället för att använda den, dvs, du går inte ner i vikt. 

9.
Var uppmärksam på kakor, godis, läsk, russin, ost, grädde, smör, fettkanter, skinn på till exempel kyckling, ris, pasta, vitt bröd etc. Dessa livsmedel är alla kaloririka produkter och eftersom det är kalorierna vi behöver dra ner på för att gå ner i vikt, ja, då är det här bra att börja med. 

10.
Ät gärna fet fisk. Det finns många anledningar till att äta fet fisk som makrill, sill, lax, hälleflundra, etc. Fet fisk innehåller näringsämnen som är svåra att få från andra livsmedel, detta gäller särskilt vitamin D och omega-fettsyror

Kanske det allra viktigaste rådet jag kan ge, är att du ska använda sunt förnuft. Kom ihåg att inget behöver vara förbjudet, fastän du vill gå ner i vikt. Är det svårt att avstå såsen, kakan till kaffet eller fredagsgodis? Det kan du lösa genom att motionera mera. Det ska vara balans mellan intag och förbränning av kalorier. Hela hemligheten med att minska i vikt är att du förbränner fler kalorier än du konsumerar.

Med vänliga hälsningar,

Rikke Cramer, kostrådgivare som specialiserat sig på viktminskning

Fri frakt över 499 kr
med DHL
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden