Vad är den bästa motionsformen för mig

Vad är den bästa motionsformen för mig

Träning

Vad menar vi egentligen när vi slänger oss med begrepp som styrketräning, konditionsträning, funktionell träning, fitness, intervallträning, avstressande träning, smidighetsträning osv, osv.

Det finns ett hav av möjligheter när vi ska välja vår personliga träningsform. Optimalt vore att träna lite av varje, men verkligheten för de flesta av oss handlar om logistik, tid, pengar och vad som finns på träningsfronten just nu. Och på så sätt uppnår vi inte de resultat vi vill eller behöver.

Tänk efter vad du behöver och vad du vill uppnå med din träning innan du investerar pengar, tid och energi. Ska du gå ner i vikt eller öka din vikt? Vill du hålla formen vid liv och må bra och få mera energi? Eller behöver du rehabilitera någon skada och förhindra, till exempel ryggproblem?

På så sätt ökar du din motivation, gör träningen effektiv och uppnår ditt drömresultat.

Styrketräning

Styrketräning är bra om du vill tona och forma kroppen, bli starkare både fysiskt och mentalt och stärka "svaga" punkter som t.ex. mage och rygg.

Styrketräning är inte bara för kroppsbyggare, utan för alla.

Ju mer muskler, desto mindre fett. Styrketräning ökar förbränningen i vila och därför är styrketräning också bra när du vill gå ner i vikt.

Du måste träna regelbundet, helst två till tre gånger i veckan. Effekten av träningen försvinner redan efter tre till fyra dagar när kroppen upptäcker att den inte har något behov av "styrka". Därför är det viktigt att träna regelbundet.

Speciellt i början är det viktigt att träna regelbundet, eftersom det är nu du bygger din "grundläggande muskelmassa". Men det är också viktigt att du låter dina muskler vila mellan varje träningspass. Det är under vilan som musklerna återhämtar sig och det är det som gör dem starkare.

Det tar beroende på hur hårt du tränar, mellan 24 och 48 timmar för kroppen att återhämta sig.

Effektiva former av styrketräning

  • Funktionell träning med olika redskap, bl.a. kettlebell, gummiband, rep, skivstång, hantlar etc.
  • Träning i maskiner, t.ex. på gym
  • Cirkelträning
  • Pump med fria vikter och stänger
  • Pilates och yoga kan också ge styrka. Belastningen är ofta i form av den egna kroppen

Viktigt!

Träningen ska riktas mot kroppens stora muskelgrupper i rygg, armar, mage, skinkor, lår och vader och du måste utmana dig själv. Så kom ihåg att öka belastningen åtminstone var 6 till 8. vecka.

Vissa tycker att styrketräning är ensamt och att det kan vara svårt att utmana sig själv. Om det känns så, träna med en kompis och ge det lite tid. Kontakta en utbildad tränare eller kanske en personlig tränare som kan hjälpa dig att komma igång.

Konditionsträning

Denna träningsform riktar sig till många, bland annat för att vi bränner mycket energi och därmed lättare håller vikten. Vi kanske också gillar att svettas när vi tränar.

Konditionsträning är mycket viktigt för att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. När du förbättrar din kondition ökar syreupptagningen i lungor, blod och muskler. Du förbättrar i stort sett nästan alla processer i kroppens ämnesomsättning, blodsockerbalans och hormonbalans. Det är därför som motion kallas för "Den bästa drogen i världen". Träning verkar bättre än många former av medicin!

Om du inte har så mycket tid kan du välja intervallträning (se listan nedan). Intervallträning är en mycket effektiv träningsform som ökar konditionen snabbt.

Du kan till exempel starta din intervallträning med att gå i 1 minut och springa i 1 minut - allt som allt i 20-25 minuter. När du springer, måste du springa allt du kan och när du går ska det vara snabbt.

Kör så minst en gång i veckan och öka intervallerna när du känner att du orkar Öka till exempel till 2 x 2 minuter (2 minuter är lång tid om du kör så snabbt som möjligt).

Effektiva former av konditionsträning

  • Rask gång
  • Jogging
  • Löpning
  • Spinning & cykling
  • Simning
  • Aerobic
  • Tennis och badminton
  • Inlines
  • Skidåkning
  • Fotboll & handboll
  • Kettlebell - flera övningar kombinerar krets- och styrketräning
  • Funktionell träning - kombinerar konditions- och styrketräning

Viktigt!

Studier har visat att intervallträning är ett bra val för personer som lider av stress. Vilan (när du går eller joggar) stimulerar kroppens återuppbyggnadsprocess och du undviker att stressa kroppen ytterligare.

Konditionsträning är som styrketräning, något för alla. Det gäller att få upp pulsen och andas djupt så att du inte kan prata när du tränar. Här är det självklart också viktigt att öka intensiteten när formen förbättras.

Men det viktigaste är att inte gå ut för hårt. Många tycker att det är oerhört jobbigt först, eftersom de är tungt och efter några gånger är det lätt att tappa modet. Och tyvärr är det också orsaken till många överbelastningsskador.

Kroppen behöver en tillvänjningsperiod. Först kan det kännas helt onaturligt och som kroppen tappar sin rytm. Håll ut, det kommer - ge det 2-3 månader och då är chansen stor att du är fast.

Gratis frakt över 599 kr
Med PostNord
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden