Kundservice
0 varor
Varukorg

Nyttiga och sunda nötter

Nyttiga och hälsosamma nötter

Nötter har använts som livsmedel och fett i århundraden. I allmänhet är fettinnehållet i nötter omättat. Nötter är en bra källa till protein och fibrer och i en nötblandning får du en mängd olika vitaminer och mineraler som kalium, fosfor, vitamin E, zink, magnesium etc. 

Hasselnötter

Hasselnötter har ett högt kostfiberinnehåll vilket gör att de mättar bra. De har en mycket hög halt av B-vitaminet Folin som är särskilt bra för gravida kvinnor. Hasselnötter innehåller också en del magnesium och vitamin E som är bra för immunsystemet.

Använd hasselnötter till: sallader med torkade bär, tårtfyllning eller dessert. Rosta dem i ugn för sprödhet och ännu godare smak.

Innehåll per 100 g
Energi: 598 kcal
Fett: 54,4 g
Kolhydrater: 29,3 g
Protein: 15 g
Fiber: 8,2 g

Cashewnötter

Cashewnötter är rika på järn och zink. Cashewnötter har en hög halt av magnesium, vilket bland annat är bra för vår ämnesomsättning. De har ett ganska högt kalorieinnehåll, så ta det försiktigt om du vill gå ner i vikt.

Använd cashewnötter till: thailändska och andra asiatiska rätter, glass, desserter, snacks. Rosta dem gärna i torr stekpanna, det förhöjer smaken och gör dem krispiga.

Innehåll per 100 g
Energi: 586 kcal
Fett: 46,4
Kolhydrater: 32,7 g
Protein: 15,3 g
Fiber: 3 g

Mandlar

Av alla nötter är mandel den bästa källan till vitamin E. Vitamin E är en kraftfull antioxidant som hjälper till att hålla huden frisk samt förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Mandel innehåller också mycket fibrer och protein som ger en bra mättnadskänsla.

Använd mandlar till: snacks, rostade med salt eller glaserade med socker eller Sukrin, i vegetariska rätter och kycklingrätter, konfekt, marsipan mm.

Innehåll per 100 g
Energi: 537 kcal
Fett: 39,1g
Kolhydrater: 29,5 g
Protein: 20,5 g
Fiber: 9,2 g

Pekannötter

Pekannötter innehåller hela 19 olika vitaminer och mineraler. Hela 80% av nöten är fett. Pekannötter bekämpar det onda kolesterolet i blodet och främjar det goda.

Använd pekannötter till: konfekt, desserter och bakverk. Rosta ev. i torr stekpanna med salt. Pekannötter har en söt och mild smak.

Innehåll per 100 g
Energi: 691 kcal
Fett: 70 g
Kolhydrater: 13,9 g
Protein: 9,2 g
Fiber: 9,6 g

Macadamianötter

Macadamianötter har den högsta fetthalten av alla nötter och ett lågt innehåll av kolhydrater. Macadamianötter innehåller mycket B-vitaminer som är viktiga för vårt nervsystem, matsmältning, muskler och hjärta. En spröd, välsmakande nöt med lite smöraktig smak.

Använd macadamianötter till: sallad, snacks, kakor och desserter. De smakar bra i både söta och salta rätter.

Innehåll per 100 g
Energi: 718 kcal
Fett: 75,77 g
Kolhydrater: 13,82 g
Protein: 7,91 g
Fiber: 8,6 g

Valnötter

Valnötten är den nöt som innehåller flest antioxidanter och är rik på Omega 3 som är bra för hjärta, kretslopp och immunsystem.

Använd valnötter till: konfekt, ost, i Waldorfsallad, kakor och bakverk.

Innehåll per 100 g
Energi: 670 kcal g
Fett: 64,3 g
Kolhydrater: 16,2 g
Protein: 14,3 g
Fiber: 5,6 g

Paranötter

Paranötter har ett lågt kolhydratinnehåll och ett högt proteininnehåll. Ca 60% av nöten är fett, men huvuddelen är nyttiga enkelomättade och fleromättade fettsyror. Paranötter innehåller också viktiga mineraler som selen, magnesium, järn och fosfor. De har en krispig konsistens och smakar underbart gott.

Använd paranötter till: desserter, tårtfyllningar, snacks och i sallader.

Innehåll per 100 g
Energi: 680 g
Fett: 65 g
Kolhydrater: 13,8 g
Protein: 15 g
Fiber: 5,3 g

Pistagenötter

Pistagenötter har ett högt kaliuminnehåll, vilket kan verka blodtryckssänkande. Pistaschnöten är en energibomb med proteiner, kostfibrer, vitaminer och mineraler.

Använd pistagenötter till: snacks, rostade med salt, desserter, sötsaker och i sallader.

Innehåll per 100 g
Energi: 566 g
Fett: 44.4g
Kolhydrater: 28 g
Protein: 2,6 g
Fibrer: 10,3 g

Se webbsida
Med24.se – Genvägen 1 – 23162 Trelleborg – Tfn: 08 - 403 001 90 – E-mail: info@med24.se - Org nummer: 28520832