Fysisk aktivitet ger mer energi i vardagen

Fysisk aktivitet ger mer energi i vardagen

Fysisk aktivitet ger energi i vardagen

Kroppen är så smart uppbyggd att den kan kompensera för det vi utsätter den för; rökning, skräpmat, stress, för lite sömn etc. Det betyder att, även om vi missköter den, är den snäll och generös och bygger upp oss igen på ett bra sätt ... utan att sätta alltför många och tydliga spår!

Det här kan vi njuta av åtminstone tills vi är ca 25 - 35 år (beroende på våra gener och summan av lasterna), då börjar vårt sätt att leva sätta tydliga spår, för då börjar kroppens återuppbyggande egenskaper avta! Detta är ett faktum!

För många innebär detta att ryggen börjar säga ifrån, kilona sitter fast, rynkorna kommer, energin dalar och så vidare. Och även om det känns svårt, bör vi nog tacka kroppen för dessa tydliga signaler och symptomen de ger. Det är nu många av oss får upp ögonen för att det är dags att göra något åt det!

Det kan mycket väl vara så att symptomen inte från början verkar dödligt allvarliga och kan avhjälpas med några Panodil och en bra, täckande kräm, men på lång sikt kan de utvecklas till mer allvarliga livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, kronisk smärta, artrit, depression, cancer, etc. Huvudvärk, muskelsmärta, trötthet och hormonella störningar har blivit en naturlig del av vardagen för alltför många. Hur ofta tar du smärtstillande tabletter? Gör inte det om det inte är absolut nödvändigt.

Vi är inte gjorda för att ha ont, lite huvudvärk eller släpa oss trötta ur sängen eller sova på soffan när klockan är 21. Eller ha "snuva" 3-5 gånger varje vinter. Och vi är inte gjorda för att alltid ha ont i magen, förstoppning eller diarré. Om du har något av det här borde du göra något åt det!

Vi är tvärtom gjorda för att vara fräscha när vi går upp och ha naturlig energi hela dagen, för att sova hela natten då kroppen återhämtar sig och återuppbyggs samt ett smärtfritt liv från vaggan till graven. Präglas ditt liv av spänning, trötthet, sjukdomskänsla, viktobalans och andra saker som nämnts ovan, är det dags att du ser efter vad det är i ditt liv som utlöser symtomen och gör något åt det.

Börja med dessa tre områden

  • Tränar du?
  • Äter du hälsosamt?
  • Är du nöjd med ditt arbete och familjeliv?

Det är tre viktiga punkter för din hälsa och ditt välbefinnande. Du bör inte förändra alla områden samtidigt. Ta en liten bit i taget, men gör det! Belöningen kommer snabbt med ett större välbefinnande, mer energi, bättre nattsömn, mindre smärta, bättre självkänsla, bättre humör och mycket annat som stärker dig i vardagen och gör livet härligare.

En bra början är motion

Fysisk aktivitet ger energi i vardagen, bättre humör, mindre spänning, bättre sömn och ger bättre effekt på många områden än medicin.

När du tränar får det automatiskt positiva effekter på dina kostvanor. ALLA kan träna. Barn, unga, gamla, gravida och ja, även med otur och skador, kan man träna - det handlar om att hitta den form som passar.

7 punkter du kan dryfta med dig själv innan du sätter igång!

  • I vilken form är du? Vi måste krypa innan vi kan gå så du behöver ta reda på vad som är realistiskt och överkomligt för dig. Tänk inte på vad alla andra gör - håll fokus på dig och dina mål med träningen.
  • Har du några sjukdomar, skador eller skavanker? Diskutera träningsplanerna med din läkare, fysioterapeut eller kiropraktor så att du vet exakt vad som är bäst för dig.
  • Vilken typ av träning tycker du är kul? Hitta ditt inre barn och välj utifrån vad som ger dig ett leende på läpparna. Bry dig inte om vad andra tycker. Du behöver inte göra som alla andra ... Tänk brett!
  • Är du en ensamvarg eller tycker du om gruppaktiviteter? Vad motiverar dig - även på lång sikt?
  • Prata med någon som redan har testat eller boka ett gratispass och testa innan du bestämmer dig. Skaffa ett par bra skor om det behövs, men låna kläder i någon kompis garderob innan du vet vad du behöver.
  • Boka in i din kalender. Varje vecka och varannan dag. Kom ihåg att ”less is more”. En skön promenad, cykeltur eller fysisk lek med barnen är också motion.
  • Sätt den ena foten framför den andra och GÖR det. Ofta lägger vi alldeles för mycket tid på alla hinder. Sätt igång!
Fri frakt över 499 kr
med DHL
14 dagars returrätt
14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan
Medlemsbonus
Du får bonus på dina köp hos oss
Kundservice
Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se
Prenumerera på nyhetsbrevet!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden