Bäckenbottenträning

Bäckenbottenträning

INKONTINENS - BEHANDLING 

Allmän information om behandling av inkontinens 

Bäckenbotten består av en grupp muskler som man inte ser, men vilka är mycket viktiga för ett fungerande liv. Bland annat för att hålla ”tätt” och för ett bra sexliv. Muskler måste användas för att bevara sin styrka. Det gäller alla muskler - inklusive bäckenbottenmuskulaturen. Problemet är att många kvinnor aldrig har hört talas om sin bäckenbottenmuskulatur innan problemen uppstår. Det händer ofta direkt efter att de fått sitt första barn. Då blir det nödvändigt att prata om, eftersom många kvinnor får problem med inkontinens om de inte börjar göra knipövningar. Tiden direkt efter födseln är emellertid inte optimal, eftersom det samtidigt också är den tid när det är svårast att känna musklerna i bäckenbotten. Det bästa vore om träning av bäckenbottenmuskulaturen började i barndomen t.ex. att det ingick som en naturlig del av gymnastikundervisningen i skolan. Musklerna i bäckenbotten aktiveras inte automatiskt när du idrottar. Det finns några sporter där bäckenbottenmuskulaturen används hela tiden och så är fallet med ridning t.ex. 

Det är synd att många kvinnor lider av inkontinens, då ca 70 procent kan uppnå en förbättring med enkla rutiner och det är bara 17 procent som måste gå vidare med undersökning och behandling av en specialist. Många kvinnor är inte medvetna om att det finns hjälpmedel som kan göra livet lättare. Män drabbas också av inkontinens och det gäller framförallt äldre män. Vid 75 års ålder är det lika många som drabbas från båda könen. Besvären hos män är de samma som hos kvinnor förutom att ansträngningsinkontinens är mindre vanligt hos män. Efterdropp är också vanligt hos män och då kan bäckenbottenträning hjälpa samt att ”krama ur” urinröret efter urinering. Hjälpmedel förutom träning finns i form av olika skydd. Skydd kan vara t.ex. olika typer av bindor eller blöjor. det finns också olika skydd för att ha i sängen eller på stolen. 

Behandling av stressinkontinens 

Stressinkontinens är den vanligaste formen av inkontinens, och den är också lättast att behandla. Behandlingen går ut på att stärka de muskler som stänger urinröret. Detta görs genom att stärka bäckenbottenmuskulaturen och minska trycket på bäckenbotten. Bäckenbotten förstärks genom bäckenbottenträning. Trycket reduceras genom att eliminera orsakerna till ökat tryck. 
Det kan vara genom att: 
- Gå ner i vikt om du är överviktig 
 - Att sluta röka, om hosta är orsaken 
 - Undvika förstoppning 

Många kvinnor som passerat klimakteriet, kan bli hjälpta av att få lokal östrogenbehandling i området med hjälp av kräm eller stolpiller.
 
Bäckenbottenträning görs genom sammandragning av bäckenbottenmuskulaturen utan användning av bukpress. Det ska vara många sammandragningar dagligen. Vissa hävdar att det räcker med ca 20 rejäla knip á 6-8 sekunder, två till tre gånger dagligen. Andra menar att det behövs 100-160 knip dagligen. 

Träning av muskler tar tid. Därför bör du också vara medveten om att du måste träna minst tre månader innan du kan märka någon effekt. Det kan dock ta mycket längre tid innan full effekt uppnås. Man bör också vara medveten om att knipövningar ska göras resten av livet, annars förslappas musklerna återigen. 

Många kvinnor är osäkra på om de gör knipövningarna korrekt. Och med all rätt, eftersom studier har visat att ungefär hälften av alla kvinnor inte gör det. Däremot kan du själv kontrollera om du gör dem på rätt sätt genom att placera två fingrar i slidan. När du gör knipövningar på rätt sätt, kan du känna muskelspänningar. 

Hjälpmedel - Vaginala vikter är ett träningsredskap som kan göra det lättare att känna när du använder din bäckenbottenmuskulatur. De stimulerar också bäckenbottenmuskulaturen att dra sig samman. Effekten är inte bevisad. Vikterna väger från 20 till 100 gram. Vikten kan ökas allt eftersom bäckenbotten blir starkare. 

Behandling av trängningsinkontinens 

Behandling av trängningsinkontinens är svårare än behandling av ansträngningsinkontinens. På grund av rädsla för ofrivillig och ofta riklig urinering försöker vissa patienter att kissa vid varje möjligt tillfälle. På så sätt vänjer de blåsan vid att tömmas ofta, vilket gör att den aldrig blir full och det går kort tid mellan tömningarna. Behandlingen är att vänja blåsan vid att bli mera fylld och därmed uppnå längre intervall mellan urineringarna.

Blåsträning - Träning av blåsan innebär att man måste göra ett schema över sin urinering. Det ska göras kontinuerligt under träning. Om till exempel, tabellen visar urinering för varje en och en halvtimme i början är syftet att under de första dagarna öka till varannan timme. Urintränging innan två timmar passerat ska undertryckas. När detta är gjort under några dagar ska intervallet ökas till 2 ½ timmar, steg för steg till tre till fyra timmar. Man strävar efter att uppnå en normal urineringsfrekvens som är upp till sju gånger per dygn.

Gratis frakt över 599 kr

Med PostNord

14 dagars returrätt

14 dagars retur- och ångerrätt från den dag du mottager varan

Medlemsbonus

Du får bonus på dina köp hos oss

Kundservice

Kontakta oss på tfn: 08 - 403 001 90 eller på e-post: info@med24.se

Prenumerera på nyhetsbrevet!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få information om nyheter och erbjudanden